8/07/2010

צ'ייקובסקי – מפצח האגוזים – ריקוד ערבי (קפה) (1892)

יצירה מדהימה, בין המועדפות מהסוויטה "מפצח האגוזים". אין בה את הדרבוקות והמקצב הרקיד אבל יש את הטאצ' המזרחי והמסתוריות, הצליל העמוק והאיטי .

 בהרבה מופעי מחול כאשר מופיעות הרקדניות ביצירה -הבמה מוחשכת , הרקדניות לבושות בבדים דקים וארוכים, מחזיקות בדים גדולים וחצי שקופים שיגרמו לכם לראות קצת אבל..לא הכל. מסתתרות וחוזרות שוב ושוב. בסרט "פנטזיה" המצליח של דיסני משנת 1940,אסוציאציית הציירים  הראשונית ליצירה היו צלילה למעמקי הים. הם דאגו תמיד לשמור על פאן מסתורי וחשוך.
חשוב לציין שהיצירה נכתבה לשם ריקוד ביודעין, ונכתבו עוד שלל יצירות לריקוד בלט, כמו יצירה זו יש את הריקוד הספרדי,הסיני,הרוסי (שידוע כהופעת ריקוד מוצלחת בבלט) , וריקוד המירליטונים – שעליהם אולי ארחיב בעתיד.

צ'ייקובסקי הלחין יצירות טראגיות (הסימפוניה הפתטית) ושמחות (מפצח האגוזים)  בו זמנית בצורה טובה ואמינה כל כך , התוצאות כמובן מרשימות – אין כלי בתזמורת שלא קיבל תפקיד מעניין ומגוון.

היצירה הזו בממוצע אורכת כ-3:22 דקות, הכלים המרכזיים בה הם: כינור, קונטרבס, קלרינט בס,קרן אנגלית, ותוף מרים (אינו מושמע הרבה אך נשמע בבירור ומשמעותי) בכל מפצח האגוזים אין שימוש בפסנתר או נבל על אף שזה מקובל כשמדובר ביצירות שנכתבות מראש לבלט.

אין צורך להבין במוזיקה בשביל לגלות את גדולתו וגאונותו של צ'ייקובסקי, שתרם לעולם המוזיקה הקלאסית בתקופה הרומנטית כשפרש מלימודים משפטיים ועבר ללמוד בקונסרבטוריון.
הנה היצירה בגרסאת MIDI בסיסית ביותר, גרסה זו להורדה בקרוב- עם עמוד הורדות חדש!

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה